Visiting Permit - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu Visiting Permit - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu

Visiting Permit

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard en Marieke

27 Maart 2010 | Zambia, Lusaka

Gister heeft onze dag bestaan uit het regelen van een visiting permit.

Om 9.30 precies stonden we bij het hoofdkantoor van de immigratiedienst hier in Lusaka. Het was druk en de rij reikte tot buiten. Gelukkig scheen het zonnetje.

Vol goede moed begon het wachten voor de 1ste balie. Gelukkig waren we na 20 minuten al aan de beurt. Echter deze balie was echter om ons in te schrijven en werden we doorverwezen naar balie 10.

Bij balie zat een dame, waar uit toch blijkt, dat mensen in Lusake het toch iets beter hebben dan in de afgelegen dorpen. Ze paste net in de stoel en de make-up moest ze 's avonds met een plamuurmesje van haar gezicht verwijderen.

"We are now almost 3 months in Zambia and we would like to stay longer". ' No Problem' she says, 'but first we need te following:
- een certified bank cheque (kom ik nog op terug
- 2 pasfoto's
- een brief aan de chief immigration officier waarom je langer in Zambia wil blijven
- een terug ticket
- kopie van de eerste visa's en verlengingen

Na 5 minuten stonden we weer buiten om deze zaken te regelen. Maar hoe kom je aan een cheque (we hebben geen traveller cheques bij ons, want dat was niet nodig). Volgens de zamibaan hier kon je dit bij elke bank regelen. Wij vol goede moed de taxi genomen naar Cairo road met alle bankkantoren.

Eerste bank Barclays --> sorry geen cheque mogelijk zonder account (na 1,5 uur te hebben gewacht voordat we aan de beurt waren)
2de bank Stanbic --> geen cheque mogelijk zonder account.

Zo ging het wel even door. Toen Marja maar gebeld die voor de Ambassade werkt en verhaal uitgelegd. Ze vond het ook raar en moesten maar proberen om toch met cash te betalen.

Pasfoto's waren zo geregeld. Op elke hoek van de straat vind je wel een Zambiaan die pasfoto's wil maken voor je voor een kleine prijs. Snel een internet cafe ingedoken, terug ticket uitgeprint en brief geschreven. Inmiddels 12.30 was het kantoor dicht, dus hebben we bij de Subway gelunched. 14.30 stonden we weer bji het immigration office. Op naar balie 10 zonder bankcheque.

Verhaal aan dezelfde dame uitgelegd en ze verwees ons naar de supervisor die een bureau naast haar zat. Terug in de wachtrij en na 10 minuten aan de buurt. Het had je oma kunnen zijn, maar door de pruik leek ze een stuk jonger. Verhaal uitgelegd. Ja, je moest eigenijk wel een cheque hebben. Ze wist ook niet hoe we hier aan moesten komen, maar wlde wel een uitzondering maken en we mogen cash betalen. Onze visting permit moesten we wel goed laten keuren bij weer een andere dame.

Deze dame gaf vrolijk aan dat we eigenlijk ook nog een kopie van het paspoort moesten hebben van onze host hier. Dus van iemand uit het dorp. Uitgelegd dat dame aan balie 10 een lijstje had gemaakt en ze stuurd ons daarmaar terug naar toe. Het zou ook anders te moeilijk worden.

Terug naar balie nummer 10. Alle papieren overhandigt en werden netjes aan elkaar geniet. Toch nog even overleg met die andere dame. Uiteindelijk was alles goed, maar moesten we eerst betalen bij de cashier. Wij naar die balie. Geld overhandigd. Kregen toch nog even te horen dat eigenlijk betalen met cash niet mogelijk was. Ze heeft netjes een bonnetje gegeven en terug naar balie nummer 10. De vrolijke dame heeft onze papieren ingenomen en met de bon van de betaling konden we naar desk nummer 1.

Gelukkig bleek dit de laatste te zijn en hebben we nu een visiting permit. voor 25 april moeten we deze op het hoofdkantoor in lusaka ophalen. We hebben nu allebei een briefje in ons paspoort en mogen het land zo vaak mogelijk in het uit.

Yes... het is gelukt. Gelukkig vielen de kosten ook nog wel mee, zo'n 85 euro per persoon. Ons was gezegd dat het 400 euro zou kosten. We hebben dus geld over vooor onze rondreis heir in Zambia.

We waren ongeveer om 16.00 klaar bij de immigration en hebben toen de taxi genomen naar het winkelcentrum. Hier hebben we een reisbureau bezocht en zijn gaan een voorstel maken voor een rondreis door zambia. Ben erg benieuwd en hoop dat het niet te veel geld gaat kosten.

Na deze lange en warme dag (35C) hebben we lekker gegeten bij Mike's Kitchen.

We blijven dus nog even in Zambia.

• 27 Maart 2010 - 08:28

Marieke:

PS vooral Richard had lekker gegeten. Mijn hoofdgerecht viel erg tegen, maar toen ik een briefje kreeg na de maaltijd waar ik op- en aanmerkingen op kon plaatsen, voelde ook ik me weer zeer tevreden - lekker hoor, je klachten anoniem uiten!

• 27 Maart 2010 - 13:00

Joost & Fam.:

Gefeliciteerd met jullie visa! Hahaha!! Wat een gedoe zeg... Ambtenaren gedoe is blijkbaar wel hetzelfde als in Nederland! ;-) Veel plezier op vakantie en geniet ervan!

• 27 Maart 2010 - 13:20

Simon En Dieneke:

Wij vinden het leuk jullie verhalen te lezen er is al een hoop gebeurd
    En wat een gedoe rond de nieuwe visa.We hopen dat jullie daar nog een fijne tijd hebben Simon en Dieneke

• 27 Maart 2010 - 15:11

Cobie:

Nogmals, jullie geduld wordt eennorm op proef gesteld.
    Volhouden en genieten van je vacantie.
    Cobie

• 27 Maart 2010 - 21:42

Corrie En Gerard:

Dat was een hele klus, dat visum. Maar het is jullie gelukt en nu lekker vakantie vieren. Geniet ervan. Vandaag oom Gerard uitgezwaaid in Vlissingen,de KRO was erbij, heel mooi en bijzonder. De verhalen horen jullie later wel, zoals wij jullie verhalen graag een keer willen horen. Het ga jullie goed.

• 28 Maart 2010 - 07:07

Mama:

Wat een gedoe zeg, maar goed het is gelukt, vandaag zijn jullie 3 mnd weg, nog "maar" 2 en een half te gaan, ik blijf aftellen hoor.
    Kan Marja jullie niet helpen met een reis uitzoeken of Sonja of is dat te ver uit de buurt?
    Gisteren heerlijk een tocht gelopen met Henk en Nel, daarna bij hun gegeten een een spelletje gedaan, pa heeft gewonnen!
    Veel succes met de voorpret van de reis en veel plezier, pas goed op jullie zelf.
    liefs mama en papa ook natuurlijk.

• 28 Maart 2010 - 13:01

Oom Bram:

Alles is al gezegt zo beetje,
    Pretige vacantie.
    Goede reis.

• 28 Maart 2010 - 18:38

Marieke:

Hm, een computer met internetverbinding in de naastgelegen kamer hier in het backpackershotel is te verleidelijk: ben ik alweer voor bezweken. Leuk om de reacties weer te lezen (op beide laatste stukjes).

Richard en ik wensen oom Gerard een heel bijzondere reis. We hopen dat hij er enorm van zal genieten en dat tante Corrie hem niet te zeer zal missen. Gelukkig zal zij hem het laatste deel van de reis begeleiden. Super dat jullie een deel van die ervaring delen.

Joost, super bedankt voor de foto's. De verbinding is vandaag heel snel, dus ik heb ze allebei kunnen bekijken en ik moest er hartelijk om lachen - leverde wel wat vreemde blikken op van omstanders, maar dat maakt niet uit.

Groetjes!
    Marieke

• 29 Maart 2010 - 08:32

Helga:

Van loketje naar loketje ... heel herkenbaar, daarvoor hoef je niet in zambia te zijn hoor. Wij hebben vorige week eindelijk de hypotheek rond gekregen voor ons nieuwe huis. Nou, dat waren ook zambiaanse toestanden: weken geduurd, formulier zus, formulier zo, notaris hier, verzekering daar, extra formulier hier, extra verklaring daar .... Maar net als bij jullie: het is uiteindelijk gelukt!
    veel plezier,
    Helga

• 29 Maart 2010 - 10:44

Richard En Marieke :

OPGELET!!! Foto's geplaats bij dit bericht. Later volgt meer!

Eindelijk lukt het om een aantal foto's te plaatsen!!!!!

Let niet op de namen, ging iets niet helemaal goed. Het blijft afrikaans internet.

Groeten, Richard

• 29 Maart 2010 - 11:02

Edwin:

Net terug van ons weekendje waar jullie zeker ook zijn gemist word ik blij verrast met foto's bij dit wederom leuke bericht! Erg leuk om nu ook wat van jullie ervaringen te zien. Ik herken jullie wel gemakkelijk op de groepsfoto's :P.
    Goed dat het visum ook is gelukt. Veel plezier met het volgende deel van jullie reis!!

• 29 Maart 2010 - 20:19

Sabina:

Heb je nog gevraagd wie het kastje en wie de muur was? Jemig, het is niet makkelijk om alles voor elkaar te krijgen, maar het is gelukt. Een positieve instelling helpt het meest en dat is bij jullie zeker aanwezig.
    Veel plezier met het verkennen van het prachtige zambia!
    Cheers