Twaliya ku Botswana (we went to Botswana) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu Twaliya ku Botswana (we went to Botswana) - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu

Twaliya ku Botswana (we went to Botswana)

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Richard en Marieke

07 April 2010 | Zambia, Livingstone

Vandaag hebben we een dagtrip naar Chobe National Park 'gedaan' in Botswana. Was weer een bijzondere dag...

Om 07.00 zouden we vertrekken, maar dat werd een beetje later. Allereerst was ik zelf iets te laat (sorry sorry - ik begin kennelijk Zambiaans te worden). Daarnaast moesten we daarna nog wachten op 6 Duitse jongeren die ook mee zouden gaan. Chrispin heeft ons naar de grenspost gebracht, waar we wat formulieren moesten invullen, stempels moesten ontvangen en vervolgens moesten wachten op de veerpont (is dat een Nederlands woord?) naar Botswana: de grens is daar namelijk de Zambezi. Aan de overkant gekomen werden we opgewacht door chauffeur Richard (serieus!), die ons naar het Botswaanse grenskantoor bracht. Daar moesten we weer wat papieren invullen stempels ontvangen, waarna we dan eindelijk echt aan de trip konden beginnen.

Eerste activiteit van de dag was een game-drive door Chobe National Park. Nog geen 5 minuten in het park kwamen we het eerste 'wildlife' al tegen: midden op de weg lag een groepje wilde honden. GAAF! We hebben er echt een paar minuten ademloos naar zitten staren. Ze zagen er zo onschuldig uit, maar ze zijn zo gevaarlijk! Echt een tegenstelling, haha, maar het was een bijzonder begin van de dag.

Het uitzicht over de Zambezi die langs het park liep was SCHITTEREND! De rivier is ver, ver, ver buiten zijn oevers getreden, dus je ziet ontzettend veel water (haha) en moerasgrond en nog meer water - het is bijna een meer gewoon, zo breed. Supermooi.

De route die we gereden hebben in het park leidde ons langs de rivier, waar heel veel dieren aan het afkoelen waren. We hebben tientallen olifanten gezien: zwemmend, spelend, in de modder rollend, krabbend (tegen een boom aan), de weg overstekend, ons wegjagend met 'fake charges' - grote, kleine, hele families: in een woord geweldig. Ik merk dat ik veel superlatieven gebruik vandaag, maar het was echt heel mooi! De olifant is een bijzonder dier...

Daarnaast hebben we heel veel impala's gezien, buffalo's, giraffes, waterbucks, marabu's, vultures, (fish)eagles, hippos, kudu, crocodiles, water monitor lizard, warthogs, sabel antelope, mongoes... Van alles!

PS een van de nijlpaarden heeft getracht een aanval op ons te maken, maar is er gelukkig niet in geslaagd. We kwamen in de speedboot een beetje te dicht bij naar zijn zin... Wel bijzonder om te zien weer.

Morgen gaan we terug naar Lusaka. We zullen dan 4 nachten slapen bij Eureka Camp, wat in een prive-gamepark ligt, dus we hopen daar nog wat meer te zien. Wat we daarna precies gaan doen moeten we nog beslissen.

• 07 April 2010 - 19:44

Marissa:

Wow! Wat een hoop bijzondere verhalen! Om jaloers op te worden vanuit de dichtgebouwde kom van R'dam!

• 07 April 2010 - 21:37

Edwin:

Wow, al die beesten in het wild zien. Vooral die olifanten. Jaloers...

• 07 April 2010 - 23:45

Pa Van Mannekes:

Zo, olifanten, dat is toch één van "the big five". Kan die van de lijst Ries, nog twee te gaan. Veel plezier en genot, aan jullie, groetjes.

• 08 April 2010 - 08:37

Mama:

hoi, pa zei,toen hij naar bed kwam er staat weer een nieuw verhaal van je dochter op de site, ik had rond 20.30u nog gekeken, we worden inderdaag, gelukkig, veel verrast met nieuwe belevenissen,en wat voor belevenissen, dan is het hier maar saai, maar ik geniet hier ook hoor, zaterdag komen de kleintjes weer logeren, dus mijn/ons weekend kan niet meer stuk, het wordt goed weer, geloof ik, dus ga ik hier eens even flink lopen pronken.
    We kijken alweer uit naar het volgende bericht.Genietse verder en liefs van ons.
    moeders

• 08 April 2010 - 10:28

Thijm En Gerda:

hoi hoi Richard en Marieke.
    We hebben jullie verslagen eens op het gemak gelezen, wat een ervaring zeg en dan de foto,s geweldig, niet dat ik het jullie na zou doen, want hier en daar lezen we toch enge situatie,s, nou geniet van alles om jullie heen en wat er nog komen gaat, want voor je het weet zitten jullie weer in nederland, heel veel plezier nog.
    veel liefs Thijm en gerda

• 08 April 2010 - 15:26

Tante Corrie:

Dag alletwee,
    Het is bijna niet te geloven, wat jullie aan wild te zien gekregen hebben. Onvoorstelbaar.
    Jullie kunnen wel een avondvullende film/fotoavond gaan organiseren bij terugkomst.
    Ik hoop dan zeker van de partij te zijn.

Liefs en nog heel veel moois, pret en activiteit toegewenst.

• 08 April 2010 - 16:39

Cobie:

oei het kan niet op, ben heel benieuwd naar jullie foto's
    we gaan er duizelig van worden

• 11 April 2010 - 17:01

Sabina:

Echt super al dat wild! Het is zo mooi om ze in hun eigen omgeving te kunnen zien. Ik ben benieuwd naar de foto's. Hoeveel avonden moet ik inplannen...?